رفع مشکل بازگشت از درگاه بانکی و تراکنش ناقص

رفع مشکل بازگشت از درگاه بانکی و تراکنش ناقص

۲۴ شهریور ۱۳۹۹

یکی از مشکلات اصلی پرداخت آنلاین، بازگشت به سایت و تراکنش ناقص می باشد که سبب نارضایتی بسیاری از کاربران شده است، خطای تراکنش های ناقص تقریبا از مرداد ماه افزایش یافت و دارندگان سایت هایی که زبان برنامه نویسی آن ها وردپرس، جوملا و … بود با این مشکل روبرو شدند.
لازم به ذکر است که این مشکل قابل حل بوده و جای هیچ نگرانی نیست، در ادامه با پازل وب همراه باشید تا پس از بررسی علت به وجود آمدن مشکل بازگشت از درگاه بانکی، راه حل رفع آن را به شما آموزش دهیم.

 

مشکل بازگشت از درگاه بانکی

همانطور که می دانید این مشکل در اکثر موارد بر روی مرورگر گوگل کروم به وجود می آید، شرکت گوگل در آپدیت نسخه 80 مرورگر خود به بعد، سیستم جدیدی برای طبقه بنده کوکی ها در نظر گرفته است، این سیستم برای کوکی هایی که مقدار SameSite در آن وارد نشده، به صورت خودکار SameSite=Lax را اعمال می کند و تنها کوکی هایی که به صورت SameSite=None; Secure آماده شده باشند به صورت امن در دسترس هستند و سایر آن ها حذف خواهند شد.
لازم به ذکر است که مرورگر موزیلا فایرفاکس نیز در نسخه جدید خود از این سیستم استفاده کرده و به احتمال زیاد کاربران با این مرورگر هم با مشکل بازگشت از درگاه بانکی مواجه خواهند شد.

 

روش رفع مشکل بازگشت از درگاه بانکی

برای حل این مشکل نیاز است که در برنامه نویسی وب سایت خود تغییراتی ایجاد کنید، به این شکل که نیاز است کوکی ها را به صورت SameSite=None; Secure تنظیم کنید، اما تغییر این مورد در زبان های مختلف برنامه نویسی و فریم ورک ها با یکدیگر تفاوت داشته، ولی یک راه ساده تر نیز وجود دارد.
برای اعمال حالت جدید کوکی ها می توانید آن را در .htaccess تعریف کنید تا نیازی به تغییر کد های سایت نباشد، این مشکل به حدی بزرگ و همه گیر شده که در انجمن های گیت هاب به آن اشاره شده و تنها راه حل آن را اضافه کردن کد زیر به اول فایل .htaccess می دانند.

کد رفع مشکل:

Header append Set-Cookie ;SameSite=None;Secure

اگر با استفاده از کد بالا مشکل سایت شما رفع نشد، می توانید از کد زیر استفاده نمایید:

<ifmodule mod_headers.c>
Header always edit Set-Cookie ^(.*)$ $1;SameSite=None;Secure
</ifmodule>

لازم به ذکر است که مشکل یاد شده بلافاصله پس از اضافه کردن این کد رفع نمی شود و نیاز است که به مرور کوکی ها در مرورگر سیستم کاربران سایت شما بروز شود و این مشکل از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *